Akcióvadászat
2016-06-22 14:01

A kedvezményes akciók vadászata szinte függővé teszi a fogyasztókat, ugyanakkor hajlandóak többet is fizetni egy termékért, ha úgy gondolják, hogy annak előnyei ellensúlyozzák az árát – derül ki egy friss kutatásból. A prémium termékek ezért egyre népszerűbbek.

Zsákmány

A vásárlás örömének része az izgalom, amit a kedvezményes akciók vadászata okoz, és a magyar fogyasztók közel fele (48%) örömmel szán időt arra, hogy zsákmányt szerezzen, amit egy jó vétel jelent. Ez a vadászat erős ösztönző Európában a fogyasztók 61 százaléka számára, világviszonylatban pedig Észak-Amerika 68 százalékos mutatója a legnagyobb. Számos fogyasztó szinte akciófüggővé vált, aminek egyik oka lehet, hogy a kiskereskedők továbbá gyártók rászoktatták őket arra, hogy a szokásosnál olcsóbban vegyék meg, amire szükségük van.

Mivel kiskereskedők és gyártók intenzíven nyújtanak árengedményeket, kialakítottak a fogyasztókban egy elvárást, amely szerint az alacsony ár lett a mérce, és a fogyasztók egy része megváltoztatta költéseit; egyre inkább odafigyel az értékekre, minthogy a legalacsonyabb árat keresné – állapítja meg ezzel kapcsolatban Steve Matthesen, a Nielsen kiskereskedelmi területének elnöke.
A fogyasztók gyakran hajlandók többet fizetni valamiért, ha úgy gondolják, hogy egy termék előnyei ellensúlyozzák az árát. Azért, hogy minél több vevő visszatérjen ehhez a felfogáshoz, a márkáknak túl kell lépniük a fogyasztók elvárásain, és meggyőzően bizonyítani, hogy a magasabb ár jogos”.

Magasabb árral is lehet nyerni

A Nielsen kutatása feltárta, hogy sok helyen a nyertes kiskereskedők az árskála magasabb vége táján helyezkednek el. Miközben számos fogyasztó ártudatos marad, és jórészt az alacsony árakat kínáló csatornák növekedéséhez járul hozzá. Más fogyasztók viszont azt keresik, ami megítélésük szerint hozzáadott értéket és minőséget jelent.

Tippek a tudatalattira ható árazáshoz

Az ember agyában a fájdalommal megegyező hatásokat vált ki a fizetés metódusa. Ez elég rossz hír a kereskedők számára. Vannak azonban módszerek, amellyel az agy számára kellemesebbé tehetjük az árak befogadását, így pedig növelhetjük az eladásokat.
Világszerte a fogyasztók újrafogalmazzák saját értékrendjüket, és néhány régióban a prémium szegmens biztató színfolt lehet. Például Délkelet-Ázsiában tapasztalta a Nielsen, hogy bizonyos prémium kategóriák értékben mért átlagos forgalma kétszer olyan gyorsan emelkedett, mint a fősodorba tartozó termékeké. Kínában hasonló a trend, még nagyobb ütemű növekedéssel.

Beszélgetni kell a vevővel

Annak ellenére, hogy egy jó vétel kellemes bizsergést okoz, a magyar válaszadók több mint fele (57%) kényszernek, kötelességnek tekinti az élelmiszerek beszerzését, és igyekszik vele olyan kevés időt tölteni, amennyire csak lehet. Itt az európai átlag 38 százalék, a globális viszont 63 százalék.

Rá kell találni a kielégítetlen igényekre

Ahhoz, hogy egy kiskereskedő fontos maradjon, és kapcsolata tartós legyen a mindig változó fogyasztói kereslettel, meg kell találnia a kielégítetlen igényeket. Azon kívül olyan termékeket továbbá szolgáltatásokat kell nyújtani, amelyekkel elégedettek a fogyasztók, és újra meg újra visszatérnek. (Persze ehhez tudnunk kell, mire vágyik egy vásárló!)

Hogyan árazzunk?

Ha a „legyünk mi a legolcsóbbak” árazási stratégiát követjük, kész is van a fenntarthatatlan cég. Az akciózáson kívül még legalább 15 mód létezik, amelyek vonzóvá teszik az árainkat ügyfeleink számára. A felsorolt árprezentálások nem minden cégnél, nem minden terméknél, nem minden árkategóriánál és nem minden célpiacon működnek ugyanúgy, hisz univerzális megoldások nincsenek, de irányokat mutatnak.

Van erre egy napod, hogy megbeszéljük?